tiistai 21. lokakuuta 2014

Kotimaista kalkkunaa

Ponterosa 
(2001)



Olen tahattomasti törmännyt tähän leffaan parikin kertaa viime viikkojen aikana ja pohtinut mistä olenkaan jäänyt paitsi. Kuulemani jutut ovat olleet niin kahtiajakautuneita, että leffa on ilmeisesti joko tuskallinen katsottava tai suorastaan neroutta uhkuva oman alansa mestariteos. Mikä sitten lienee totuus? Totta puhuen, en ole varma tiedänkö vieläkään.

Ponterosa on perseilysähellys, joka keräsi leffateattereissa vain vaivaiset 2 552 katsojaa. Tarina ei kerro kuinka moneen teatteriin leffa edes päätyi. Elokuva ei herättänyt ihastusta, vaan kriitikot haukkuivat sen maanrakoon ja ohjaaja-käsikirjoittajaveljekset Mika ja Pasi Kemmo eivät ole tämän hengentuotteen jälkeen tehneet yhtikäs mitään merkittävää.

Elokuva sijoittuu pääosin Ahvenanmaalle, jossa Mauri (Tony Halme) pitää leirintäaluetta. Paikalle saapuvat kaksi luuserikaverusta, Jussi ja Oskari, jotka ovat sattumalta kohdanneet laivalla, sekä kolme hemaisevaa mallityttöä ja heidän mallimammansa Stella, joka on Maurin sisko. Naislauma on lähtenyt spontaanille lomalle kuvauskeikan mentyä pieleen Ruotsin puolella. Kohtaamishetkestä eteenpäin elokuva etenee sekoilujen sarjana, jossa kaikki miehet yrittävät epätoivoisesti päästä mallien pöksyihin. Välillä nähdään Maurin vähintäänkin kajahtaneita lapsuusajan traumaflashbackeja, jotka yrittävät kieli poskessa avata sitä, miksi mies on sellainen kuin on. Sanotaanko nyt vaikka näin, että suhde isään ei ollut kummoinen.

Juonta tässä teoksessa ei ole edes sen vertaa kuin huonoissa eksploitaatiopätkissä yleensä. Silti se on erittäin viihdyttävä, eikä tunti neljäkymmentä minuuttia tunnu aivan täydeltä tuskalta. Miksikö ei? Käsikirjoitukseen on tungettu suunnilleen jokainen mauton, huono ja vanha vitsi mitä on olemassa. Juonen sijalla tarjotaan surkeaa onelineria ja kohelluskohtausta toisen perään. Kuka edes ehtii miettiä jotain tarinaa? Jos et osaa arvostaa vanhaa ja kulunutta, huonosti kerrottua junttivitsiä, pysy erossa tästä leffasta.

Kukapa voisi unohtaa sellaisen suomalaisen elokuvataiteen tähtihetken, kuin Halmeen esittämän Maurin ja Karita Tuomolan esittämän mallin ensikohtaamisen kesken aamupalan valmistuksen. "Oho, sori, mulla oli muna kädessä kun te tulitte", Halme pahoittelee käteltyään naista tahmaisella tassullaan. Tai elokuvan alkukohtauksen, joka määrää tyylin koko elokuvalle: Oskari on urologin vastaanotolla hakemassa viagrareseptiä ja tohtori (Vesa Vierikko) päivittelee miehen pientä piliä. Laatuviihdettä!

Jostain täysin käsittämättömätä syystä elokuvaan on saatu cameo-rooleihin kotimaisen elokuvan vakiokasvoja. Vesa Vierikon lisäksi ruudulla pyrähtävät mm. Santeri Kinnunen, Jarmo Mäkinen ja Esko Nikkari. Mattiesko Hytönen näyttelee tosimiestä, joka pääsee tyydyttämään pienipilisen Oskarin vaimon tarpeita. Näytteleminen tässä elokuvassa on ihan hirveää, mutta se nyt ei ole niin justiin. En ole koskaan piitannut Tony Halmeesta, mutta mies "näyttelee" riemastuttavasti ylitseampuvaa versiota itsestään: karkeaa perussuomalaista sikaniskaa, joka vihaa homoja ja yrittää jatkuvasti pönkittää heterouttaan olemalla iljettävä naisille. Mies vastaa myös monista elokuvan hauskimmista hetkistä.

Tuskin kenellekään täytyy vääntää rautalangasta, ettei tätä leffaa ole tehty ihan tosissaan. Siksi runsaat haukut jopa vähän kummastuttavat. Eihän tämän ole tarkoituskaan olla mitään taidetta ja elämää suurempaa, vaan päin vastoin. Juuri ultimaattinen paskuus tekee tästä hyvän, mutta elokuva vaatii tietyn mielentilan, jotta sen surkeita onelinereitä osaa arvostaa. Hyviä tällaisia ovat esimerkiksi kaatokänni, väsymyskrapula tai ihan vain pelkkä koomatasoinen uupumus.

Suomessa tehdään ihan liian vähän tällaisia perseilyteoksia, joten kyllä joukkoon yksi Ponterosa mahtuu. Paska elokuva on se, joka ei aiheuta muuta kuin välinpitämättömyyttä ja apatiaa. Ponterosa ei kuulu siihen sakkiin. Pahoittelen, ettei elokuvasta ole screencappeja - tuskin pystyn sanoin selittämään mistä tässä tekeleessä on kyse. Olennaiset pätkät löytyvät kuitenkin YouTubesta, josta suosittelen ne katsomaan. Mikään ei silti voita koko leffan katsomista esimerkiksi juomapelin voimin.

Ponterosa (2001)
Ohjaus: Mika Kemmo & Pasi Kemmo
101 minuuttia
IMDb
Oma arvosana: 4.6/10

2 kommenttia:

  1. Usein tulee pakottava vimma tsiigata tätä, toisaalta välttämättömän alkoholisuojakilven ylläpitämiseen liittyvä vaivannäkö tuntuu murskaavalta...

    VastaaPoista
  2. Tämä ja tekijäveljesten Heartmix-sarja (eli Suomen Melrose Place). Siinäpä painajaisten väkevintä polttoainetta.

    VastaaPoista